Ammi pun tak ingat ammi baca review diblog sapa. Terus catat dalam OneNote list for my next watch. Yelah..sekarang ni segala mak nenek kena catat. Cepat nau lupa.

Misteri Mona


Drama 8 episod ini mengisahkan tentang Anom (lakonan Janna Nick) yang menghidap penyakit mental yang kronik akibat dari trauma masa silam.  Suaminya Dr. Nadeem (lakonan Redza Rosli) sering risaukan keadaan Anom yang sering berhalusinasi tentang Mona.  Untuk menjaga isterinya ketika dia bekerja, Dr. Nadeem mengupah Farah (lakonan Elisya Sandha).  Dr. Nadeem sendiri yang merawat masalah mental isterinya.

Anom dan Farah ada relationship yang bagus. Anom sering bercerita dengan Farah tentang kisah silamnya dan dari situ kita yang menonton pun mula berfikir.

Semakin lama semakin kita dapat tau siapa yang bermasalah, apa masalah mereka.  Yang penting siapa Mona tu?  Siapa Dr. Nadeem, Siapa Anom.

Yang agak kurang logik dalam cerita ni ialah.. Farah ni tak perasan ke macam mana Dr. Nadeem pergi kerja? Kereta parking mana? Ehhhh sibuk je ammi pikir benda ni

Ammi suka cerita macam ni, yang jenis kita kena fikir sikit dari kena hadap je tengok org tu nangis, orang ni nangis.


Apa itu penyakit mental?

Penyakit mental / gangguan mental adalah penyakit yang melibatkan gangguan pada fungsi otak yang menyebabkan perubahan kepada proses pemikiran, perasaan dan tingkah-laku seseorang 

Gangguan mental termasuklah kemurungan, gangguan bipolar, skizofrenia dan psikosis lain, demensia, dan gangguan perkembangan termasuk autisme.


Apakah perbezaan antara kesihatan mental dan penyakit mental?

'Kesihatan mental’ dan ‘penyakit mental’ semakin banyak digunakan seolah-olah mereka bermaksud perkara yang sama, tetapi tidak sebenarnya. Setiap orang mempunyai kesihatan mental, sama seperti setiap orang mempunyai kesihatan.

mental illness,

(Photo source from Manhattan Medical Arts)


Ayat World Health Organization yang famous adalah "There is no health without mental health".

Penyakit mental adalah penyakit yang mempengaruhi cara orang berfikir, perasaan, berkelakuan, atau berinteraksi dengan orang lain. Terdapat banyak penyakit mental yang berbeza, dan mereka mempunyai gejala yang berbeza yang mempengaruhi kehidupan orang dengan cara yang berbeza dan rawatan untuk semua penyakit mental ini adalah berbeza.

Jangan ambil mudah guys.