Marilah kita berKLMJ.  Kenangan lalu mengusik jiwa.  

Macam yang semua orang dok cakap, zaman persekolahan adalah zaman yang paling best sekali.

Ammi nampak ni kat TikTok.  Auto teringat kenangan zaman persekolahan.



Sekolah Rendah

Ammi ni pemalu.  Memang pemalu sampai sekarang.  Jadi masa sekolah rendah ammi ni kategori no. 6.  Tak banyak bercakap dalam kelas.  Disebabkan ammi kecik jadi tempat duduk ammi biasanya dibarisan depan.  Nak angkat tangan bagi jawapan masa cikgu tanya pun ammi malu.

Ammi jaranglah nak bangun pergi dari satu meja ke satu meja.  Paling jauh pun ammi akan pergi selang 2-3 meja belakang meja ammi.

Kewujudan ammi macam ada, adalah tak ada tak adalah gitu.  Tapi teringat masa pertengahan darjah 5 hampir seminggu juga ammi tak kesekolah sebab ammi terkena air panas ditangan (dekat belah-belah ketiak to be exact).  Jadi susahlah nak pakai baju, nak bawak beg semua.  Dan bila ammi naik kelas ramailah kerumun kat ammi.  Boys and girls.  Tanya kenapa, nak tengok luka bagai.  Rupanya walaupun saya diam je dalam kelas masih ada juga yang concern.  

Sayang korang budak-budak Kenari, Sekolah Kebangsaan Rahang.  

Alhamdulillah kami masih berkawan hingga harini.  Masih ada group WhatsApp yang kadang-kadang aktif kadang-kadang senyap sunyi bagai dilanggar garuda.

Sekolah Menengah

Hmmm masa sekolah menengah ammi agak outstanding juga.  Tapi bukan kategori 1.  

Tiba-tiba jadi tak malu nak masuk pertandingan bersajak, bersyair bagai padahal suara macam chipmunk.  

Tingkatan 3 cikgu lantik jadi pengawas sebab ada berapa kerat je budak Melayu yang boleh "pakai" disekolah ammi tu.  Yang lain tu kategori hmmmm sendiri pikirlah.  Walaupun saya pengawas tapi saya pengawas yang tak berkira sangat.  Boleh kawtim gitu.  Tapi kalau ammi ditugaskan jaga gate belakang, korang jangan mintak-mintak ammi lepaskan korang ponteng sekolah.  Memang TAK DAPAT.

Masa sekolah menengah dulu disebabkan tak ramai yang boleh "pakai" jadi ammi antara yang dirujuk kalau nak belajar padahal ammi pun sama je tak pandai macam dorang.  Dan cikgu BM siap tugaskan ammi untuk jadi mentor pada sorang kawan Cina untuk ajar dia buat ayat BM.  Nanti ammi cari gambar budak lelaki Cina tu ye kalau jumpa.  

Sebagai hadiah ammi tolong dia, dia siap bagi ammi hadiah kaset yang ada mix singers dalam tu.  Dia tanya ammi "eh Dasyat, awak suka apa artis".  Esoknya dia bawakkan kaset yang antara penyanyi adalah Nike Ardilla.  Mentang-mentang bapak dia ada kedai kaset, mesti dia main cekup je kat kedai bapak dia.  

Dia panggil ammi dasyat sebab nama ayah ammi Arshad.  Cakap melayu pun tunggang terbalik ada hati nak ejek nama bapak orang malaun ni hahaha.

*****************************

Korang pulak masuk kategori mana?