Pagi tadi lepas Subuh hujan kejap.  Plannya nak gi main badminton dengan anak-anak tapi dah hujan confirm court badminton kat taman basah, rumput basah.  Jom kita gi makan jelah.  Ahakssss gitu??? Dasar pemalaskan.

Dah tak boleh main badminton tekak terus terbayang tosai telur dan kari kambing.  Terus je buat muka comel depan abah yang tengah mengaji tu sambil cakap lapar...lapar.  Mujur yang cakap tu bini...kalau anak mesti dia dah cakap "jangan kacau abah ngaji".  Ahaksss.

Jom siap gi kedai depan rumah tu.  Order lelaju dan Mamak yang ambil order sampai bersama order yang dah siap.  Tapi...


Chutney dimana chutney?

Ammi:  Anne...chutney tak ada ke?
Anne:  Ada, mau ka?
Ammi:  Mestilah mau...makan tosai mesti ada chutney.
Anne:  Ingat tak pandai makan.

Dia tak tau kita anak India.  Setiap kali raya arwah mama kita masak tosei dengan kari kambing tau sebab nak raikan suami dia dan walaupun lepas Aca meninggal mama teruskan juga tradisi tosei kari kambing masa raya.  Anak-anak buah mama pun selalu jenis..."kalau datang rumah CikJah kita cari tosei ngan kari je...ketupat rendang kita makan kat rumah orang lain". 


Ha...barulah sedap makan tosai dengan chutney.

Apa itu chutney?


Chutney ialah side dish yang berasal dari India Selatan.  Ada macam-macam jenis chutney.  Ada yang dibuat dari tomato, hiasan kacang tanah, yogurt atau dadih, timun, kelapa pedas, bawang pedas atau sos pencicah pudina.

Kalau di Malaysia chutney kelapa pedas dan tomato yang paling famous sekali.  Contoh kat atas tu chutney kelapa pedas.  Ada juga yang gabungkan kelapa dan tomato terus.  Ikutlah pada skill orang yang memasak tu.  Tapi memang mantop makan tosei dengan chutney ni.