Anak-anak zaman sekarang memang sangat terdedah dengan online games.  Yelah dari kecil masing-masing dah disogokkan dengan handphone.  Anak-anak ammi tak terlepas dari masalah ini.  Semuanya bermula sejak PKP.  Abah dan Ammi "terpaksa" sediakan handphone untuk mereka sebab keperluan untuk sessi pembelajaran waktu itu.  

Budak-budak cepat belajarkan...bermula dari kelas online pastu tangan tu gatal dok tekan sana tekan sini, kawan-kawan pulak dok suggest untuk download macam-macam dan mereka pun terjebak.  Bila dah terjebak tu mulalah... bangun cari handphone, nak tidur handphone kat tangan, makan pun nak pandang handphone...ehhhh geram kita.  Tapi sekarang semenjak dah sekolah secara bersemuka ni ammi dah rampas semua telefon dan telefon hanya diberi pada hari Sabtu & Ahad itupun kalau dah buat apa yang perlu dibuat.  Kalau takkkkk selamat tinggal handphone.  

Baru-baru ni ada nampak satu website Calculator.org yang ada sediakan permainan game secara online untuk anak-anak.  Not bad.  Macam-macam permainan papan (board games) yang dulunya kita main secara fizikal boleh dimain di atas talian.  Jimat belanja disamping takyah pening fikir kat mana hilangnya dadu, kat mana diamnya pin, kat mana itu kat mana ini.




Ini antara yang paling digemari Ozil...dian kan memang hantu Chess.  Ammi pun terpaksa gigih belajar fungsi setiap piece dia.  


Main ni walaupun nampak simple tapi bila kena turun semula boleh buat gaduh woooo


Yang ni buat sakit jiwa.  Kita kena susun strategy camna nak bagi pihak lawan tak susun 4 biji tu sebaris.  Kalau pihak lawan dapat susun 4 sebaris tak kira la tegak, melintang, diagonal ke...kira dia menanglah.


Games yang disediakan boleh dipilih untuk dimain dengan komputer atau main berdua.  Main dengan komputer less gaduh sikit...bila main berdua tu mulalah dengar suara tak puas hati tu.  Tapi itulah proses anak-anak membesar.  Senyap sunyi je rumah dah macam rumah tak berpenghuni pulak.



Selain dari games yang kat atas tu...ada banyak lagi games yang disediakan.  Not only board games, educational games untuk Math, Words, Logic semua ada.  Game yang ada kat Logic tu ammi suka sebab dia macam problem solving games...suitable untuk menguji tahap IQ anak-anak.

Bila dah rampas phone, lega sikit bila tengok anak-anak main game macam ni.  Kalau tak tu sibuk nau dengan game tembak sana, serang sana sini.  Kat rumah mintak tolong spray lipas pun takut.  Siap panjat kerusi sebelum nak spray.  Dalam game bukan main hebat lagi.