Semalam ammi ada cerita tentang Khilfi ada isu dengan senior dorm lain kan.

Meh ammi story.

Sebelum ni Khilfi okay je dengan senior form 3 ni.  Dan Khilfi pernah bagi senior ni pinjam barang yang menjadi "isu" ni.  Senior ni bukan budak dorm yang sama tapi selalu je melepak kat dorm dia sebab ada member dia duduk kat dorm Khilfi.

Kisah ni terjadi masa bulan puasa.  Khilfi tak ada di dorm dan locker Khilfi berkunci.  Budak senior ni pergi umpil bahagian atas locker Khilfi dan ambil kepala charger yang Khilfi pernah bagi dia pinjam haritu.  Maknanya dia taulah kat mana Khilfi letak kepala charger tu.  Ada 2 orang dormmate Khilfi yang nampak insiden tu dan bila Khilfi balik dorang cakaplah dengan Khilfi.

Khilfi pun pergi ke tempat senior tu ambil semula kepala charger dia yang senior tu tengah guna tanpa cakap apa-apa.  Senior tu cakap dengan dia "weiiii janganlah rembat".  Khilfi balas kata "orang tak rembat barang sendiri".

Settle disitu.

Dan ada juga beberapa insiden kehilangan duit budak-budak dorm Khilfi tapi wallahuahlam siapa yang punya angkara.  Duit Khilfi pun hilang juga sampai tinggal 10sen je duit dia.


****************************

Khilfi bercerita dengan ammi?  TIDAK SAMA SEKALI.

Ammi tau tentang ini pun masa Khilfi balik beraya.  Itu pun sebab ada ibu-ibu bercerita didalam group WhatsApp dorm dan kata "loker Khilfi pun kena pecah dek sekian-sekian nama".  Ammi macam???? Eh anak ammi tak cerita apa pun.  Ammi tanya terus kat Khilfi dan confirm memang ada kena pecah loker dia dan katanya tak ada hilang apa pun sebab dia dah ambil semula barang tu.  Bab duit hilang dia tak tau angkara sapa jadi dia taknak tuduh.

Kejap tu ibu pada pelajar senior tu WhatsApp Ammi.  Katanya ada sorang ibu dari dorm anak ammi yang bagitau kat dia (wahhhh ada penyampai rupanya).  Ibu tu siap kata yang dia tak ada masalah kalau ammi nak buat laporan ke pihak sekolah bagai.  Tapi ammi ni takdelah sampai nak buat gitu. Sebab benda pun dah settle sebenarnya.


Ammi kesianlah kat ibu senior ni sebab kalau kita jadi ibu sipelaku ni kita pun confirm kecewa dengan anak kita kan.  Ibu dia minta maaf banyak-banyak dan tanya ada gantirugi dia perlu bayar ke tidak.  Tapi ammi cakaplah dengan dia barang Khilfi dah ambil semula tak ada yang perlu diganti cuma harap kejadian umpil locker waktu tuan locker tak ada tak berulang lagilah.  Nak-nak bila yang diumpil tu loker dorm orang lain.  Even dorm sendiri pun memang tak patut dibuat.


Khilfi pun siap send voice note kat ibu tu kata "tak apa acik, saya maafkan anak acik" blablabla.

Si ibu ni pun cakap terima kasih kat ammi sebab sekurang-kurangnya dia tau apa yang anak dia buat kat asrama.

Settle sebelum Hari Raya.

Dijadikan cerita, masa ammi hantar semula Khilfi balik semula ke asrama 14.4.2024, abah dan ammi pesan kat Khilfi pergi minta maaf pada senior tu.  Buat macam biasa je dengan senior tu.  

*****************************

Masa ammi ambil Khilfi pulang pilihan tu tanyalah apa jadi dengan kes senior tu.

Khilfi kata senior buat acuh tak acuh je dengan dia masa Khilfi mintak maaf dan cakap dengan bahasa dan nada yang kasar.  Kira macam tak maafkan Khilfi.  Siap cakap "minggu ni kalau kau tak balik siap kau aku belasah".

Ehhhhhhhh...siapa yang buat salah sebenarnya ni?

Abah cakap "buat tak tau je".  Apa dah mintak maaf di bahagian abang.  Dia taknak maafkan terpulanglah pada dia lagipun memang dia buat silap.  

Abah chill suruh anak buat tak tau.  Ammi cakap kat anak lagi sekali dia ugut gitu cakap je "kalau berani try la".. hahahha memang tak relax mak kamu ni abang.  



Tapi satu jelah nak pesan....sekali awak sentuh anak acik menggunakan kekerasan, awak tau apa nasib awak disekolah tu.  You touch my son, out you go from the school!

Mak ayah awak hantar pergi sekolah untuk belajar jadi orang berguna dik.  Dari darjah 1 dah belajar adab, adab bercakap, adab meminjam, ada mengguna barang orang.  Takkan tak tau?