Hari Sabtu lepas je Subuh walaupun cuaca hujan gerimis dari pukul berapa ntah tapi ammi dah duduk di dapur.  Gigih sebab perut dah berbunyi-bunyi minta diisi.  Padahal kalau hari Isnin sampai Jumaat ok je tahan bila ammi buat Intermittent Fasting.  Dah set gamaknya IF hanya untuk weekdays sahaja.

Bila datang 'saka' rajin...maka adalah sarapan dirumah.  Kalau tak jom le kita sarapan di kedai aje.

Ada kawan abah bagi ubi kayu dalam 3 batang.  Ammi pun plan buat ubi rebus jelah.  Dah nak makan ubi rebus, takkan nak cicah sos pulakkan... moh le kita gunting cili, rebus buat sambal ikan bilis.  Anak-anak tak berapa pandai makan ubi jadi ammi pun extra rajin buat lempeng.  Siap cari resepi dari blog MamaCella.  Thanks ye MakNgah yang selalu je jadi penyelamat ammi.  Macam-macam pesen lempeng ada rupanya..yang cair yang pekat yang nipis... dipilih aja mau yang mana.

Dalam sejam siaplah hidangan itupun terima kasihlah kat Abah sebab tolong kupaskan ubi kayu tu, tolong masukkan dalam pressure cooker.  Bini awak tak cukup tangan nak melempeng, menyambal bagai. 


Lempeng tu letak daun bawang... acah-acah hebatlah tu kononnya.  Pastu ada yang comel, ada yang benyek, ada yg melekat.  Nasiblah nak oiiii...makan jelah ye.

Yang mengambil gambar tu pun..boleh tak ambil elok-elok sikit.  Macam tak ikhlas je tolong ambil gambar.