Lumut / Teluk Batik / Pulau Pangkor

Part 1 of 4

Lepas makan di Warung Che Bunga, kami teruskan perjalanan ke destinasi yang hendak dituju.  Berhenti di satu hentian di West Coast Expressway untuk clearkan pundi kencing dan perjalanan diteruskan semula.


Masya Allah...cantik santapan mata yang Allah hadiahkan buat kita.



Cantikkan awan berkepuk-kepuk gitu.  


Jam lebih kurang 12.30pm kami sampai di Lumut.  Alhamdulillah.  Panas dan terik semuanya ada.

Cuba ke resort yang bila kami sampai malap je di kawasan lobbynya, manalah tau dah boleh check-in tapi katanya pukul 1 atau paling lewat jam 1.30pm baru boleh check-in.  Ok....kita gi makanlah dulu.

Dengan bantuan pakcik Google macam biasa in less than 10 minutes sampai ke Restoran Silaturrahim.  Bagus namanya.  Ammi tak ambil gambar sangat sebab segan pulak ramai orang.  Tapi makanan dia bersusun sepanjang-panjang meja sampai jadi jem kepala otak nak pilih.  Rasa nak ambik macam-macam tapi kena sedar diri jugak.


Gambar ni je ammi ambil.  Gambar di meja sendiri.
Nampak tu ada cubaan pass petola ke dalam pinggan ammi.  Orang tu ingat itu timun.  Ahaksss..

Kepala ikan tu cuma RM10 je.  Yang bagusnya kedai ni dia dah siapkan semuanya dalam pinggan.  Contoh kepala ikan tu, sambal udang tu RM5..kita tinggal ambil je dan pada setiap lauk tu dia dah siap tulis harga.  Jadi kita boleh bajetlah masa nak ambil tu.  Air pula dia dah sediakan dalam balang.  Kita ambil sendiri samada guna cawan biasa (RM1) or dalam cup (RM2/3) bergantung pada jenis air.  Nanti akan ada staff dia yang datang untuk kira.  Senang kerja tak payah nak ingat tadi makan apa, A makan apa, B makan apa.

Pada ammi ye... 

Harga adalah reasonable.  Total bill kami adalah RM52.00 termasuk 8 cawan air.  

Rasa agak manis ditekak ammi.  Sayur peria goreng ammi tu rasa manis, sambal belacan manis, kari ikan ada rasa manis.  Tapi itu mungkin cara masakan di tempat itu.  Kita raikan je perbezaan yang ada.  Khilfi dan Ozil kata ayam goreng tu sedap. 

Settle makan jomlah kita ke resort.  Dah boleh check-in.  Keadaan bilik nanti ammi story ye.

Sejukkan badan sekejap, solat jamak sesiap sebab lepas ni nak ke Pulau Pangkor pulak.