Kakak ipar saya.

Saya ada ramai ipar...11 orang kesemuanya sebab adik beradik abah ada 12 orang.  Bila dah ramai-ramai adalah macam-macam perangai, sikap, peel.  Dan kaklang orang yang sentiasa bagi inspirasi kat ammi.


Mereka hilang ibu di tahun 1981.  Masa tu abah baru nak masuk 8 tahun dan kak lang baru nak masuk tingkatan 1.  Kak Lang memang pandai sejak kecil dan nama dia masih ada di sekolah rendah sebagai pelajar pertama dapat 5A masa penilaian darjah 5 sekolah.  Lepas mak meninggal kak lang yang jaga adik bongsu masa tu yang baru setahun lebih sebelum kak lang dapat belajar di Sekolah Sains Sultan Muzaffar Syah (itu yang Khilfi pun terinspirasi nak kesana ikut jejak Maklangnya).  

Walaupun di asrama kak lang akan pastikan setiap kali dia cuti adik-adik dapat makan makanan yang sedap sikit dari biasa.  Dia akan guna kekerasan dan kuasa veto dia untuk paksa abah bagi duit lebih dan dia akan beli mee goreng pastu kongsi dengan adik-adik.  Ehhh sedih pulak nak cerita pengalaman dorang.

Sambung belajar di luar negara pun sama.  Kak Lang kerja di sana dan siap boleh kirim duit belanja untuk adik-adik yang masih belajar di Malaysia.  Dia berusaha untuk jadikan pinjaman MARA dia sebagai biasiswa dan dia berjaya.

Sekarang walaupun semua dah besar, dan ada keluarga Kak Lang masih lagi ambil tahu tentang adik-adiknya, tentang anak buahnya, tentang ipar-iparnya.  Dia selalu berusaha untuk kita berkumpul adik-beradik.  Asal nak buka sekolah atau nak raya je tau-tau dapat slip transfer duit dengan ayat "buat belanja anak-anak".  Ehhhh adik beradik dia bukan sorang dua tau.  

Begitulah...ammi selalu cerita kat anak-anak.  Jadi macam maklang.  Mak lang tak pernah lokek jadi Allah sentiasa limpahkan rezeki maklang dalam macam-macam cara.  Dapat suami yang baik, Allah jadikan anak-anak maklang anak yang pandai-pandai.  Walaupun anaknya semua lelaki tapi rumahnya macam ada 10 orang anak perempuan sebab tiap anaknya tau tugasan masing-masing.  

Maklang tak sombong jadi Allah hadirkan rasa sayang kita juga untuk maklang.  Dan maklang bukan tin kosong...dia cakap dia buat.  

Ok done...kaklang duit raya tahun depan lebih sikit ye.  Dah kipas lebih ni.

Tapi...inilah yang Sheila rasa...you inspired me Lang!  Sebab kaklang sentiasa ada untuk Sheila, untuk yang lain-lain.