Selamat Hari Raya!

Ahakss....

Raya dah nak sampai ke penghujung...baru terhegeh-hegeh ammi nak wish hari raya dalam blog ni.  Bulan Ramadhan haritu syaitonnn dan sekutu-kutunya dirantai.  Kerajinan ammi pun terantai sama gamaknya.  Bulan Syawal syaiton dah terlepas tapi kerajinan ammi masih "dirantai digelangi rindu".  Ehhhh tetiba keluar pulak tajuk lagu kumpulan Exist.

Banyak je benda nak kongsi...tapi malas tu mana datang ntah.  Bersepah-sepah kat kepala, kat mata, kat tangan semua.  Ishhhh.


Tahun ni untuk pertama kalinya sepanjang bergelar isteri selama 19 tahun ammi beraya di Melaka di hari raya pertama.

Bukan isteri durhaka atau isteri queen control...tapi itulah perjanjian Abah.  Masa ammi bernikah tahun 2004 tu... kebetulan dibulan Ramadhan tahun yang sama bersamaan 4.11.2004 adik ammi meninggal.  Arwah mama sangat terkesan dengan pemergian adik perempuan ammi... jadi masa tulah abah kata "selagi mama ada kita raya je dengan mama dulu, petang raya baru balik Melaka".  Ha gitu...

Tahun 2022 walaupun arwah mama dah tak ada, kami masih tetap beraya di Seremban dulu sebab masing-masing tak sampai hati nak tinggalkan adik bongsu beraya sorang diri.  Boleh faham kesedihan dia, kesunyian dia...  

Tahun ni Alhamdulillah, selamat bergelar suami "semula" dan ammi cakap dengan dia "its ok kalau setiap tahun beraya di Kelantan dulu sebab isteri kamu masih ada emak dan emak dia emak kamu jugak".  

Maka ammi pun terasa macam pengantin baru yang baru tahun pertama beraya dengan mertua.  Ahakss.


Tadi bergambar di rumah sebelah... nak makan kita terjah rumah sebelah pulak.  Gitulah bila adik beradik beli rumah sebelah sebelah pastu sebelah jadi homestay sebelah jadi restoran.  Apsal tak semenggah cara bergambar tu Ozil?


Family Kak Lang, Family Aman & Umi.

Ammi macam biasa buat kari kambing dihari raya... kita warisi apa yang arwah mama buat.  Tak sedap macam mama buat tapi abah kata dah nak "sampai"...  Alhamdulillah...selamat licin kari kambing ammi diMelaka.  Dorang suruh buat lagi..alamakkkk risau tak jadi je.


Antara juadah raya kami...Lontong, kari ayam ayam, kari kambing, sambal paru belado, sambal telo.  Rendang dah siap awal pastu kak lang lupa nak keluarkan dari freezer.  Dah raya ke-2 baru teringat ada rendang dia simpan kat peti ais rumah sebelah.   

Post a Comment

12 Comments

  1. Selamat hari raya Ammi, maaf zahir & batin....sedap2 menu raya..

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya Ammi.
    Hamboiii meriahnyaa raya diaaa!.
    Sampai skg dirantai rindu nk blogging sbb Ammi sambung puasa 6 plak kot?.
    Hihi.

    ReplyDelete
  3. Selamat hari raya Ammi. Maaf zahir Dan batin. 0-0 ye.

    ReplyDelete
  4. Selamat hari raya maaf zahir batin buat rumah sebelah juga hehe.. Comelnya jadi pengantin baru beraya dengn mentua. Tersentuh pengorbanan Ammi dan suami demi adik dan arwah ibu, moga Allah swt memberi ganjaran buat kalian juga buat mentua yang sangat memahami.

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya ammi sekeluarga maaf zahir&batin
    itu lah duk datang jenguk blog ammi tapi sunyi je

    ReplyDelete
  6. Selamat hari raya Ammi 😁

    ReplyDelete
  7. Muncul jugak .. ingatkan ko busy ker.anyways...selamat hari raya...maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  8. Selamat Hari Raya buat Ammi sekeluargaa...

    ReplyDelete
  9. itulah lama bebeno blog dia cuti... sakan sungguh beraya ye ammi sampai blog pun cuti. Meriahla raya ammi ye, ingat beraya di rumah baru

    ReplyDelete
  10. Selamat hari raya pengantin baru..eh...Ammi...

    ReplyDelete
  11. Selamat Hari Raya Ammi..
    Padu, pagi raya dengan kari kambing.. terbaik..

    ReplyDelete