Hari Sabtu (25/6/2022) setelah plan berzaman akhirnya dengan izin Allah kami bergerak ke Kuala Berang.  Tujuan utama nak ke Boat House di Tasik Kenyir.  Ketua yang plan ni as usual adik ipar ammi, si Umi.

Total semua ada 10 kereta termasuk 1 kereta kenalan kepada kakak ipar.  Lebih kurang jam 8 pagi kitorang plan untuk berjumpa di lokasi masing-masing.


Ini team Melaka.  Ada 5 kereta semua rupanya.  Team Melaka led by adik ipar ammi PakPis.


Team KL ada 2 kereta je.  JNF kami dan JTJ adik ipar (eh dah kenapa duduk KL, kerja KL pakai plat Johor kan?).  Dengan adik ipar yang sorang ni memang semua orang tau... kalau dia punya OTW biasanya dia baru bangun.  Ahaksss.  Tapi kitorang faham, dia kerja tak tentu masa.  Tiba-tiba ada operasi nama naik...dah tak pasal-pasal kena kerja.  


Ammi prepare lite breakfast untuk makan dalam kereta sementara nak stop untuk breakfast di Bentong.  Ammi buat dua set...satu untuk kereta JNF...satu untuk kereta JTJ.


Nugget ni stok masuk dalam air fryer je sambil siap-siap buat benda lain.


Settle bersarapan bagai...bagi anak-anak yang kurang sihat makan ubat batuk, ubat selsema dulu dan jom mulakan perjalanan ke Pantai Timur.  


Tengah jalan siap tukar tempat duduk sebab si kecik kata dia sejuk.  

Alhamdulillah dalam pukul 2.30 kitorang sampai di Kuala Berang.  Itu pun 3-4 kali berhenti sebab driver JTJ sakit perut.  Sudahnya sampai di hentian Kijal kitorang konvoi beramai-ramai dengan team dari Melaka.


Kitorang duduk di The Serai Cottage, Kuala Berang.


Cantik juga tempat ni...ada swimming pool bagai.

Check in.  Solat jamak siap-siap pastu kitorang gi cari lunch kejap.


Makan kueh tiaw celup je.

Settle makan ammi dengan adik ipar gi buat misi mencari bahan untuk BBQ esoknya.  Abah bawak anak-anak balik homestay dan buat acara terjun tiruk kat swimming pool. 

Kita buat konsep setiap keluarga bawak bekalan untuk keluarga sendiri pastu esok kita combine dan bakar.  Ada yang perap siap-siap dari lokasi masing-masing.  Tapi ammi malas...cari di Kuala Berang je.

Lepas tu setiap keluarga diberi tugasan bawak bahan mentah.  Lain family lain bahannya.  Family ammi kena bawa arang dan telur 4 trays.  Nak bawak telur dari KL silap haribulan pecah terlambak semua dalam kereta.  Tapi masalah juga nak mencari telur kat sini.  Merata kitorang cari takde telur.  Mujur mulut ni ringan bertanya sana sini...dan akhirnya jumpalah satu kedai yang ada stok telur.  RM16.50 juga satu tray telur size A.  Biasa beli RM13 ++ je.  Lantaklah...janji tugasan dilaksanakan.



Balik tengok anak-anak dah gigil-gigil mandi kat swimming pool ni.


Ek ehhhhh tetengah ammi snap gambar rupanya cucu ammi kat tepi dok buat mini love.  Ok ok.... jap jap Nemi ammi gambar awak ye.  Inilah penyeri di atas boat tu.

Nemi = Nenek Ammi.  Ahakssss...apa nak gelar diri sendiri pun taktau.  Tak sangka I dah jadi nenek uollsss.


Settle spot check anak-anak di pool...kita singgah membawang jap kat depan ni.

Entry stop disini jelah dulu...ammi ada benda nak urus.