27 Januari memang ada kenangannya buat kami.


Tanggal 27 Januari 2018, Abah mertua ammi Mohamad Jamil bin Baba telah pergi menemui pencipta setelah hampir seminggu bertarung nyawa di ICU.  Ammi yang baru jadi menantu abah untuk 14 tahun (ketika itu) pun rasa sangat sedih sebab abah baik sangat pada ammi, inikan pulak anak-anak abah yang membesar hanya dengan abah waktu mak mertua ammi meninggal tahun 1981.

Masa ammi mula kahwin ammi bersyukur sebab arwah Abah hadir untuk gantikan tempat arwah Aca.  Memang tak akan sama tapi ammi kembali rasa ada ayah sebab arwah abah jarang bezakan ammi dengan anak kandungnya.  Ammi boleh duduk sebelah arwah abah sambil peluk-peluk tangannya.  


Makan malam kami yang terakhir dengan arwah Abah.  Abah beriya suruh kami balik ke Melaka lepas kami pulang dari umrah.  Abah nak dapat berkat orang balik umrah katanya.  Masa ni sebenarnya dah nampak tanda-tanda "kelainan" abah cuma kita tak perasan.  Bila abah dah tak ada baru perasan...

Al-Fatihah buat Abah.  Semoga Allah tempatkan Abah disebaik-baik tempat.


*****************************


27 Januari 2016 pulak ada kisahnya yang lain 


Di awal pagi disaat kakak dan abang sedang bersarapan nak kesekolah si kecil ni cedera sebab berusaha nak panjat kerusi di meja makan.  Mula jatuh tu ammi angkat dia dan gosok-gosok kepala (biasakan kita buat gini bila anak jatuh).  Kejap tu tengok darah meleleh-leleh.  Rupanya dia terhantuk di penjuru dinding dan dalam juga luka di kepalanya.


Cutikan kakak & abang ke sekolah, hantar dorang ke babysitter dan kami terus cari klinik berhampiran.  Ada satu klinik kat rumah ammi kata nak jahit tapi tak bius.  Jahit gitu je.

Ehhhhh ko dah kenapa?  Ammi terkena pisau masa masak pun boleh nangis...inikan pulak jahit.


Mujur ada insuran.  Moh le ke hospital terus.  Disebabkan dia baru menyusu masa jatuh tu jadi tak boleh masuk OT terus.  Takut muntah bagai.  Duduklah dulu dalam ward.

Masa ni sedih tau... dia sebut "nak shushu mi"... alahaiiiii siannya.  

Lebih kurang pukul 12 masuk OT... settle semua beriyalah doctor dalam OT tu panggil nama dia sebelum ditransfer ke ward semula untuk pantauan.  Khalif Syafiq, Khalif Syafiq bangun.  Buka mata, mak ada sini.  Dia gerak pun tidak.  Bila ammi suruh nurse tu panggil "Ozil"...ehhh terus dia buka mata sikit-sikit.  Dia lupa kot nama dia Khalif Syafiq.


Dah hilang mamai, sementara nak discharge bukan main dia meronda ward sambil bising mulut.

Sampai ke hari ni luka tu tinggalkan parut dikepala.  


*************************************

Dan kejadian hari ini 27.1.2023 - cleaner ammi tak sampai-sampai lagi untuk kemas office.  Udah jam 3.30pm ni kak oiiiiiii.  Aku mau pulang.

Bila ammi voice note dia.... dia jawab "iyaaaa dik aku udah hampir ni".