Hari Sabtu minggu lepas masa kami (Ammi dan Khilfi) diisi dengan packing bag, packing buku-buku, jahit nama dimana-mana pakaian yang baru.


Nametag di baju-baju sekolah rendah dan baju yang dah tak muat kebanyakannya ammi cabut dan simpan.  Tapi baru-baru ni jelah bila anak dah masuk asrama.  Dulu masa dorang kecik ammi buang je dengan nametag tu sekali.

Nametag tu akan ammi jahit pada tracksuit, pada baju-baju yang memang tak ada nametag.  Macam uniform sekolah memang dah ada nama sesiapkan.  Jadi tak adalah risau hilang sangat.

Pastu dah hari Sabtu barulah Khilfi kata buku nota dia dah habis.  Tapi dia suka tulis nota dalam buku tu.  So, kita buang kertas-kertas yang dah penuh dengan contengan tu...dan kita ganti je sendiri dengan kertas-kertas lebihan buku-buku tulis yang lama.



Ammi gunting ikut size lebih kurang.  Pandai-pandailah kamu buat lubang tu.


Memula terkial-kial juga.  Tapi bila dah dapat rhythm tu laju jugalah dia tebuk lubang tu.


Dan tadaaaaaa...siaplah.

Siapa yang bagi dia buku nota ni ntahlah.  Sama ada Pak Asrol atau Mandak dia kot.  Sayang betul dia dengan buku ni.

Malam ammi tolonglah dia iron baju-baju dia ni.  Kita kasilah dia can...manjakan dia sesikit.  Kat asrama karang dia kena iron sendiri.


Baju melayu dia tu macam kuning dalam almari je.  Baru sekali pakai katanya.  Hmmmmm...

Dah hari ke-2 di asrama, masih belum ada panggilan dari si dia.  Haritu masa hantar kami tak boleh naik pun ke dorm.  Tahun ni dapat dorm di tingkat paling tinggi....kasihan beliau.  

Kalau "beliau si anak bertuah" ni terbaca (ammi tahu awak baca) sebab awak dah pandai search label nama awak, ketahuilah abah dan ammi kagum dengan awak sebab awak dah boleh uruskan diri sendiri.  

You are my precious "sonshine".